Het klinkt misschien heel simpel maar moeilijker dan dat is het ook niet: Als jij met mensen kan werken waar jij blij van wordt dan worden die mensen ook blij van jou. Het klikt nou eenmaal meer met de een dan met de ander. Een klein voorbeeldje; ik sprak een tijdje terug met iemand die er super blij van wordt om kinderen les te geven, daar kreeg ze energie van en ze begon direct te glunderen als ze het had over die kinderen. Ga dat dan ook doen! Zet je marketing in op kinderen en ga daarmee aan de slag. Als jij energie haalt uit jouw werk dan voelen de mensen waar je mee werkt dat ook en dat werkt aanstekelijk! Mensen worden enthousiast van jouw enthousiasme en vinden het leuk om in jouw aanwezigheid te zijn.
Zet dat masker af!
Het leven is zoveel lichter en makkelijker zonder masker. Als je jezelf kunt zijn is je energieverbruik 1 op 100 terwijl als je een rol moet spelen dat heel snel oploopt tot volledige uitputting. Denk aan een app op je telefoon, als je iets doet wat weinig energie kost gaat je batterij de hele dag mee. Ben je de hele tijd bezig met iets dat veel energie kost dan is je batterij halverwege de dag al leeg.
Als extraverte introvert vind ik het heel leuk met andere mensen bezig te zijn maar ik moet mezelf wel echt even terug kunnen trekken om op te laden. Midden in een groep vind ik leuk en inspirerend maar wel heel vermoeiend. Daarom werk ik het liefst één op één of sta ik in mijn eentje vóór een groep.
Creëer dus een situatie waarin je met jouw ideale klant in jouw ideale omgeving kan werken. Daar waar je de beste versie van jezelf kan zijn. Je komt veel fitter thuis en daardoor blijf je ook gemotiveerder. Zeg nou zelf, door wie wordt jij liever geholpen in een winkel? Die persoon die daar met verse tegenzin een riedeltje afwerkt omdat haar accu al leeg is van de hele dag iets doen waar ze eigenlijk niet blij van wordt of die persoon die lekker fris is en oprecht het beste met jou voor heeft?
Als je doet wat je leuk vind, in een omgeving die bij je past en met mensen waar je gelukkig van wordt dan is het niet moeilijk om die laatste persoon te zijn. Anderzijds verander je al snel in die eerste persoon als je dag in dag uit met een masker op in de verkeerde omgeving bezig bent.
Maak een ideale klant profiel
Als je nog niet onderneemt; welke mensen vind jij fijn in je omgeving, van wie wordt je blij? Als je al ondernemer bent dan probeer eens die super fijne, leuke klant voor je te halen die je bij is gebleven of als je terugkerende klanten hebt; die klant waar je je altijd op verheugd of energiek bij vandaan komt. Wat maakt die persoon zo leuk? Welke eigenschappen heeft die klant waardoor jij je daar zo prettig bij voelt?
Leer die klant kennen:
- Wat voor behoeften heeft die klant?
- In welke leeftijdscategorie valt je ideale klant?
- Wat spreekt die klant aan?
- Wat zijn de interesses van die klant?
- Waar vind je die klant (buurthuis, school, social media)?
Als je een uitgebreid profiel hebt kunnen maken van jouw ideale klant kun je doelgericht jouw marketing aanpassen om meer van deze klanten aan te trekken. Om even door te gaan op het voorbeeld van die instructrice die graag met kinderen werkt:
- Haar klant wilt plezier met de pony’s en gaat op wedstrijd
- De leeftijd van haar ideale klant is tussen de 8 en 16 jaar
- Haar klant is aangesproken door leuke video’s over paarden
- Pony’s en paarden zijn dus de interesse van haar ideale klant
- Je vind deze doelgroep op Instagram, TikTok, Snapchat, ponyclubs, maneges, scholen
Met deze info zou je bijvoorbeeld leuke TikTok video’s kunnen maken van je jezelf, zodat ze een beeld krijgen bij jou als persoon (en van je paarden want dat spreekt aan!) Of bijvoorbeeld een leuke scholieren-actie kunnen verzinnen. Samen met een ponyclub of manege zou je een evenement kunnen organiseren zoals een spellenmiddag of een wedstrijd waarbij de deelnemers na afloop nog extra tips of begeleiding krijgen.
Zorg in ieder geval dat je bekend wordt onder jouw ideale publiek, zorg dat ze je weten te vinden! Het mooie daarvan is dat hoe meer ideale klanten je krijgt, hoe meer ideale klanten dat aantrekt. Door mond tot mond reclame komen mensen in de directe omgeving van je ideale klant namelijk ook sneller bij jou en vaak delen die dezelfde interesses. Hoe groter je kring aan ideale klanten, hoe minder je werk als werk aanvoelt.