“Als je de lat lager legt, ga je niet hoger springen”
Laten we eerst eens kijken naar wat we bedoelen met het Realistisch maken van je SMART-doel. Een realistisch doel houdt in dat het doel haalbaar is binnen de context van je onderneming. Het is belangrijk dat je doel uitdagend is, maar tegelijkertijd ook binnen je bereik ligt.
Stel je bijvoorbeeld voor dat je als doel hebt om in het eerste jaar van je onderneming een omzet van 1 miljoen euro te genereren. Hoewel ambitieus, is dit misschien niet realistisch als je net begint en nog geen sterke klantenbasis hebt. In plaats daarvan zou een acceptabel doel kunnen zijn om een omzet van 100.000 euro te genereren in het eerste jaar.
Even terug naar de praktijk:
Om even terug te komen op mijn eigen situatie waar al kort iets over vertelde. Om te kunnen stoppen met volpensionstalling en er niet financieel op achteruit te gaan moest ik ongeveer 6 trainingen per week extra geven. Maar ik had ingecalculeerd dat er ook klanten zouden vertrekken die normaal bij mij trainden en ik wellicht zou gaan verliezen door de veranderingen die ik doorvoerde. Dus moest ik minimaal 11 trainingen per week extra geven.
Elke verandering zie ik echter als een mogelijkheid om de lat hoger te leggen en dus meer te bereiken. Mijn doel werd dus 15 trainingen per week extra. Realtistisch maar lastig. Precies goed!
Resultaat; een aantal klanten zijn inderdaad gestopt, een aantal is bij mij blijven trainen maar ik heb ondertussen wel een boel nieuwe klanten gekregen waardoor mijn inkomen nu hoger is dan vooraf ingecalculeerd. Doel meer dan overtroffen dus.
Hoe bepaal je of een doel realistisch is? Hier zijn enkele richtlijnen om in gedachten te houden:
- Denk na over de middelen die je hebt, zoals geld, personeel en tijd. Kun je deze middelen effectief gebruiken om je doel te bereiken? Als je bijvoorbeeld een klein team hebt, zorg er dan voor dat je doel haalbaar is met de beschikbare mensen. Je kunt creatief denken en dingen anders organiseren, andere diensten kiezen of de taakverdeling veranderen om meer mogelijkheden te creëren.
- Sta stil bij dingen buiten jouw controle die invloed kunnen hebben op het bereiken van je doel. Zijn er beperkingen in de markt, concurrentie of andere uitdagingen waar je rekening mee moet houden?
- Misschien moet je eerst een investering doen of aanpassingen maken om uiteindelijk je doel te bereiken. Welke problemen kun je omdenken naar uitdagingen waardoor je doel realistischer wordt?
Het realistisch maken van je doel is van cruciaal belang om gefocust te blijven en succes te behalen. Een doel dat te ver buiten je bereik ligt, kan leiden tot demotivatie en teleurstelling. Zorg er dus voor dat je doel uitdagend, maar realistisch is. Ik zal met mijn 1.59m nooit prof-basketballer worden (niet dat ik die ambitie heb) dus daar moet ik realistisch in zijn, maar ik kan een heleboel andere dingen wél heel goed met de juiste training, middelen en inzet. Zoek naar jouw mogelijkheden en talenten!