Zelfverzekerd ondernemen!

0 van 9 lessen afgerond (0%)

Module 3: Van jezelf houden voor de klant van jou kan houden

3.2 Hoeveel ben jij waard?

Je hebt geen toegang tot deze les

Registreer of log in om toegang te krijgen tot de inhoud van de cursus.

 Time is precious, waste it wisely

Laten we ermee beginnen dat jij niet in geld bent uit te drukken, voor de mensen dichtbij jou en inmiddels hopelijk ook al steeds meer voor jezelf ben jij van onschatbare waarde. Het klinkt misschien een beetje zweverig maar onze tijd hier op Aarde is beperkt. We weten niet hoe lang we hier mogen zijn en elke minuut is dus waardevol. Jouw klant koopt een stukje van jouw kostbare tijd en energie elke keer dat hij een dienst of product afneemt.

Hoe kostbaar vind jij jouw tijd?

In de vorige module heb je erover nagedacht of je écht gelooft in jouw product of dienst. Als dat het geval is heb je dus al iets waardevols in handen, iets waarmee je iemand anders kan helpen. Maar welk prijskaartje ga je vasthangen aan de kostbare tijd die je daarin steekt? We hebben de neiging onze prijs vooral af te laten hangen van wat de concurrent doet. We vergelijken onszelf en schatten in of wij meer of minder waard zijn dan de concurrent en bepalen dan of we minder, hetzelfde of meer gaan vragen. Maar hoe heeft de concurrent zijn prijs bepaald? Waarschijnlijk ook door zichzelf met jou of iemand anders te vergelijken.

Terwijl je hierover nadenkt komen waarschijnlijk weer allerlei belemmerende gedachten naar boven “Ja maar als ik teveel vraag hou ik niet genoeg klanten over.” Sta daar even bij stil, is dat een mening of een feit?

Opdracht: Reken uit wat jouw uurloon zou moeten zijn als je alle bezwaren weg laat, hoe ver zit je met je huidige uurloon daarvan af?
Je kunt gebruik maken van deze handige link.

Heb je het te druk, dan ben je te goedkoop!

Weet je soms niet zo goed hoe je alle balletjes hoog moet houden? Steeds maar druk en besteed je jouw kostbare tijd hier op Aarde vooral in een soort sneltrein? Nou, dan ben je waarschijnlijk te goedkoop. Je kunt namelijk beter minder klanten hebben die meer betalen dan meer klanten die te weinig betalen. In beide gevallen hou je evenveel over, alleen heb je met minder klanten die beter betalen wel meer kostbare vrije tijd over.

Opdracht: Druk? Dan is je volgende opdracht om je tarief te verhogen.
Ja maar… Nee, gewoon doen, daarvoor heb je geïnvesteerd in deze training. Ontwikkel jouw ondernemers-spier door hem te gebruiken. Uit die comfortzone jij!

Heel rustig? Dan is het tijd om te gaan achterhalen waar dat aan ligt. Je mag altijd contact met me opnemen voor een persoonlijk gesprek om te gaan onderzoeken waar de sterke kanten en valkuilen zitten en hoe je dat kunt oplossen.