Eén van de overtuigingen die ik vaak hoor is dat iets niet haalbaar is met verschillende excuses als reden:
“Daar heb ik de opleiding/middelen/ruimte/tijd niet voor.”
“Daar is mijn bedrijf niet groot genoeg voor.”
“De concurrent is veel beter.”
“Dat kan ik helemaal niet.”
“Het lijkt altijd onmogelijk tot het is gedaan”
Op zo’n moment moet ik altijd denken aan alle onmogelijke dingen die al waargemaakt zijn; vliegen leek voor mensen ook ooit onmogelijk, naar de Maan gaan al helemaal maar ook allemaal kleinere dingen dichterbij.
Zelf groeide ik op in een kansarm gezin. Geen geld voor kleding, regelmatig alleen droog brood als ontbijt en het kwam meermaals voor dat we reclamefolders gebruikten als wc-papier. Ik vergeet ook nooit de opmerking die mijn mentor op de middelbare school maakte “Van jou komt toch nooit wat terecht.”
Volgens mij is dat ook best wel goed gekomen ondanks dat niks is komen aanwaaien. Geloof in jezelf want hoe cliché ook; de enige die jou écht kan afremmen in het halen van je doelen ben jij zelf.
Download hier de werkbladen voor deze module, print deze uit en schrijf het lekker ouderwets met pen op.
Een toelichting over de vragen vind je als je op deze pagina naar beneden scrollt.
Wat lijkt voor jou nu nog onmogelijk maar zou je wel echt heel erg graag willen bereiken met je onderneming?
Visie:
Stel jezelf de vraag: “Hoe zie ik mijn bedrijf in de toekomst?”
Visualiseer het ideale beeld van je bedrijf en formuleer een inspirerende visie die je motiveert en richting geeft.
Opdracht: Schrijf op hoe jouw ideale bedrijf eruit ziet als alles mogelijk is.
- Hoeveel uur werk je?
- Welke dagdelen werk je?
- Wanneer ben jij bereikbaar?
- Hoeveel winst maak je per maand?
- Wat is jouw ideale klant?
Lastig? Schrijf dan eens op wat je absoluut niet wilt bij elk van bovenstaande vragen, zo krijg je beter inzicht in wat je wél wilt.
Missie:
Definieer de missie van je bedrijf, dat wil zeggen het doel en de reden van je bestaan. Wat wil je bereiken met je bedrijf? Hoe wil je waarde toevoegen aan je klant? Zorg ervoor dat je missie jouw waarden en passies weerspiegelt en communiceert waar je bedrijf voor staat.
Opdracht: Schrijf op welke problemen de klant heeft en hoe jij die gaat oplossen voor de klant.
SMART-doelen:
Stel specifieke, meetbare, haalbare, relevante en tijdgebonden (SMART) doelen voor je bedrijf. Maak gebruik van je visie en missie om doelen te formuleren die je helpen om je gewenste toekomst te bereiken. Breek grote doelen op in kleinere, behapbare stappen en maak een plan om ze te realiseren.
Opdracht: Maak een SMART-doel voor over 1 maand, 6 maanden en 1 jaar.
Specifiek: beschrijf gedetailleerd op wat jij wilt bereiken
Meetbaar: schrijf op hoeveel producten/diensten wil je verkopen, hoeveel winst je wilt maken en hoeveel uur je wilt werken daarvoor
Acceptabel: schrijf op of je doel acceptabel is, doe je er niemand kwaad mee
Realistisch: een goed doel is niet makkelijk maar ook niet onhaalbaar, durf op de grens te denken
Tijdgebonden: maak een deadline (1 maand, 6 maanden, 1 jaar). Een stok achter de deur zorgt ervoor dat uitstel geen afstel wordt