In deze les gaan we bekijken hoe je jouw ideale klant kunt bereiken, zelfs als je weinig ervaring hebt met marketing. We zullen eenvoudige strategieën en voorbeelden gebruiken om je op weg te helpen.
Definieer jouw ideale klant
Deze heb je als het goed is inmiddels duidelijk. Tijd om jouw klantpersona erbij te pakken.
Bouw een online aanwezigheid op
Maak een goede website (of laat een maken!) waarop je jouw producten of diensten kunt presenteren. Dit is super belangrijk en wordt ook steeds belangrijker.
Denk even aan jezelf; als je een dienst of product nodig hebt dan kijk je vaak eerst op internet. Bijvoorbeeld welke bedrijven dat aanbieden, ervaringen van anderen enzovoort. Als jouw website dan direct bovenaan eruit springt heb je al een streepje voor.
Zorg ervoor dat de website overzichtelijk en gemakkelijk te navigeren is en dat het direct duidelijk is wat je aanbied. Website bezoekers vormen in minder dan 50 milliseconden(!) een mening. Dat betekent dat je dus één kans om een goede indruk te maken en de kans dat dat goed lukt, is groter met een goed ontworpen website die professionaliteit uitstraalt.
Kies de juiste kanalen
Denk na over waar jouw ideale klant actief is. Zijn ze vaak op sociale media zoals TikTok, Facebook of Instagram? Gebruiken ze zoekmachines om informatie te vinden? Kies één of twee kanalen die het meest relevant zijn voor jouw doelgroep. Een tiener zul je bijvoorbeeld eerder op TikTok vinden terwijl een senior wellicht makkelijker via een reclamefolder te bereiken is.
Maak waardevolle content
Door bijvoorbeeld eerst een gratis masterclass of blog weg te geven krijg je een eerste contact met potentiële klanten. Als je daarbij ook nog hun naam en email kan bemachtigen (met een handige WordPress plugin zoals WPforms en MailChimp bijvoorbeeld) bouw je een groot bestand op van potentiële klanten. Als social media dan ooit zou verdwijnen heb je toch middelen om je klant te benaderen. Ook kun je deze weer gebruiken om een nieuwsbrief te sturen. Maak die nieuwsbrief zo persoonlijk mogelijk en geef de klant ook iets waardevols zodat je nieuwsbrief niet ongeopend in de prullenbak belandt.
Gebruik gratis promotie
Maak gebruik van gratis promotiemogelijkheden om jouw ideale klant te bereiken. Berichten Facebook of Instagram, ga live op social media of maak een podcast.
Mensen willen graag zien met wie ze te maken hebben, durf jezelf in beeld te brengen en stel jezelf voor aan je publiek. Plaats berichten waarmee je de interesse wekt van jouw ideale klant en spreek ze aan op hun niveau. De aandacht van een tiener trek je bijvoorbeeld met een kort, grappig filmpje op TikTok terwijl je daar een serieuze 60 jarige ambtenaar wellicht juist mee wegjaagt. Ga dus slim om met je promotie!
Vraag om mond-tot-mondreclame
Moedig jouw tevreden klanten aan om hun ervaring met anderen te delen. Dit kan via online reviews, aanbevelingen op sociale media of door hen aan te moedigen om vrienden en familie over jouw producten of diensten te vertellen. Wat tegenwoordig ook heel populair aan het worden is zijn review filmpjes. Laat tevreden klanten hun reviews inspreken op een korte video. Mensen kijken nou eenmaal graag naar mensen.
“Content marketing is net als een eerste date, als je alleen maar over jezelf praat volgt er geen tweede”
Wist je dat?
- Mensen worden gemotiveerd door emotionele beloning. Zorg dat jouw reclame positiviteit uitstraalt.
- Reclames die een negatieve benadering hebben presteren vaak slecht.
Bijvoorbeeld een tandpasta reclame, welke van de twee spreekt jou meer aan?
De reclame begint met een close-up van een persoon met gele tanden en een ongelukkige uitdrukking op zijn gezicht. De voice-over zegt: “Heb je last van verkleurde tanden? Voel je je onzeker elke keer dat je lacht? Stop met het verbergen van je glimlach, verander je leven vandaag nog met onze tandpasta!”
De commercial opent met een stralende glimlach van een persoon met mooie, witte tanden. De voice-over zegt: “Wil je een glimlach waar je trots op kunt zijn? Ontdek onze tandpasta en laat je glimlach stralen!” - Gebruik bij productfoto’s een foto waarbij een persoon naar het product op de afbeelding kijkt, daar wordt de aandacht automatisch naartoe getrokken.
- De toon maakt de muziek. “1.000.000” klinkt meer dan “1 miljoen” en soms werkt “2 halen, 1 betalen” beter dan “50 procent korting”.
- Houd je inhoud simpel, zelfs het slimste brein is lui en houdt niet van complexiteit.
- Zorg voor goede foto’s en video’s, beelden worden ongeveer 60.000 keer sneller verwerkt door het brein dan tekst.
Mocht je een ‘digibeet’ zijn en voor de uitvoering toch meer hulp nodig hebben zoek dan naar iemand die gespecialiseerd is in websites en Online Marketing.
Iedereen heeft zijn eigen expertise en het is zonde om heel veel tijd en energie te steken in iets waar je weinig verstand van hebt. Dat duurt onnodig lang, kost veel frustratie en die tijd kun je beter benutten om inkomsten te genereren met iets waar je heel goed in bent. Dit zijn helaas van die kostbare dingetjes die de investering wel echt waard zijn!