In deze les ga je onderzoeken wat jou uniek maakt en hoe je dit kunt gebruiken om jouw ideale klanten aan te trekken. Je gaat kijken naar jouw speciale kenmerken en voordelen en hoe je deze kunt communiceren op een manier die aantrekkelijk is voor jouw doelgroep.
“Er is maar één iemand zoals jij, net als jouw vingerafdruk ben jij helemaal uniek“
Unique Selling Points (USP’s)
Oftewel jouw sterke punten die jouw product of dienst onderscheidend maken. Wat jou anders maakt dan anderen en wat de specifieke voordelen zijn die je kunt bieden aan jouw klanten. Door het identificeren van jouw USP’s kun je jezelf effectief positioneren op de markt en je onderscheiden van de concurrentie.
Bedenk en schrijf op:
- Ken je concurrentie: Onderzoek en analyseer jouw concurrenten. Wat bieden zij aan en hoe positioneren ze zichzelf? Identificeer de gebieden waarin zij sterk zijn en zoek naar mogelijkheden om jezelf te onderscheiden van de rest.
- Identificeer jouw unieke kenmerken: Denk na over wat jouw product of dienst anders maakt dan anderen. Welke unieke eigenschappen, functies, of voordelen heeft het? Maak een lijst van alle mogelijke punten die je kunt bedenken.
- Bepaal de voordelen voor de klant: Kijk naar jouw lijst van unieke kenmerken en vertaal deze naar concrete voordelen voor jouw klanten. Hoe helpen deze kenmerken jouw klanten? Welke problemen lossen ze op? Welke behoeften vervullen ze? Ben jij bijvoorbeeld sneller dan de concurrent, lever je meer service, kwaliteit of ben je goedkoper. Heb jij een persoonlijkere benadering?
- Prioriteer en selecteer jouw belangrijkste USP’s: Bekijk de voordelen die je hebt opgeschreven en kies de belangrijkste. Kies degene die het beste aansluiten bij de behoeften en wensen van jouw klanten.
- Deel jouw USP’s: Ontwikkel krachtige marketingboodschappen die jouw USP’s benadrukken. Zorg ervoor dat deze boodschappen duidelijk en overtuigend zijn en communiceer ze via verschillende marketingkanalen, zoals jouw website, sociale media, advertenties, en andere promotiemiddelen.
- Test en verbeter: Let op de reacties van jouw klanten. Verzamel feedback en pas jouw sterke punten en boodschappen aan als dat nodig is.
Aan de slag!