Je droomklant aantrekken!

0 van 5 lessen afgerond (0%)

Wie is jouw ideale klant?

Je hebt geen toegang tot deze les

Registreer of log in om toegang te krijgen tot de inhoud van de cursus.

Wat is een ideale klant?

Een ideale klant is een fijn persoon die jouw producten of diensten geweldig vindt en er graag voor betaalt. Het is de klant die jouw waarde begrijpt en er net zo enthousiast over is als jij. Het vinden van je ideale klant is essentieel voor het plezier en succes van je onderneming, om je daarbij te helpen ga je in deze les beginnen met het maken van een klantpersona.

Een klantpersona is een fictief personage dat wordt gecreëerd om jouw ideale klant te vertegenwoordigen. Het is zoals een karakterbeschrijving in een boek, maar dan voor jouw doelgroep. Dit helpt je om je doelgroep beter te begrijpen en stelt je in staat om gerichte marketingbeslissingen te nemen.

Persoonlijke marketing

Door een persona te creëren, geef je jouw ideale klant een naam, een achtergrondverhaal en specifieke kenmerken. Dit helpt je om je marketingboodschap te personaliseren en beter aan te sluiten bij de behoeften en interesses van je doelgroep.

Bij het creëren van een klantpersona kun je verschillende aspecten overwegen, zoals leeftijd, geslacht, locatie, beroep, hobby’s, doelen, uitdagingen, waarden en zelfs persoonlijkheidstrekken. Het doel is om een levendig beeld te krijgen van wie jouw ideale klant is, zodat je je marketinginspanningen op maat kunt maken en effectiever kunt communiceren.

Opdracht: Schrijf de antwoorden op, je zult ze later nodig hebben.

Kleine tip: Soms is het makkelijker om te bedenken wat je niet wilt dan wat je wel wilt dus als je het niet weet, draai het dan om. Geef antwoord op wat je absoluut niet wilt.

  1. Hoe oud is jouw ideale klant? (bijvoorbeeld tussen de 18-25jr)
  2. Woont jouw ideale klant in de buurt of maakt het niet uit voor je onderneming waar je klant woont?
  3. Is jouw ideale klant een man, vrouw of maakt het geslacht niet uit?
  4. Welke interesses heeft jouw ideale klant? (bijvoorbeeld sport, wandelen, kleding, dieren)
  5. In welke sector werkt jouw ideale klant of is dit niet van belang voor jouw onderneming?
  6. Welke problemen heeft jouw ideale klant? (bijvoorbeeld een kapotte douche, weet niet goed welke kleding bij haar zou passen, hulp nodig in het huishouden, een hond met een allergie etc.)
  7. Waar ligt de behoefte van jouw ideale klant? (bijvoorbeeld de beste service, duurzaamheid, de goedkoopste prijs, de snelste oplossing)
  8. Welke persoonlijkheidseigenschappen heeft jouw klant, wat past het beste bij jou en de dienst of het product dat je levert?
  9. Om jouw personage levendiger te maken en je beter in te kunnen leven kun je er ook een naam bij verzinnen, welke naam past goed bij jouw klantpersona?