“You can do anything but not everything”
Je kunt misschien wel alles bereiken maar je kunt niet alles tegelijk doen. Een mens kan niet multitasken, maar daar later meer over.
Als je teveel tegelijk of achter elkaar probeert te doen zal het een altijd ten koste gaan van het ander, je raakt gestresst en dan zijn we meestal ook nog geneigd om dat persoonlijk te maken. “Ik ben chaotisch” of “Ik kan geen overzicht houden”. Nee, je gedraagt je op dat moment chaotisch omdat je iets van je brein vraagt dat hij niet kan volgen, niks mis met jou persoonlijk!
Tijd voor wat meer overzicht
- Communiceer duidelijk met de klant:
Zorg ervoor dat je begrijpt wat er van je wordt verwacht. Stel vragen als iets niet duidelijk is en geef ook zelf duidelijke informatie aan jouw klanten over wat ze van jou kunnen verwachten. Om je klant een fijne ervaring te bieden kun je beter iets onverwachts toevoegen (snellere levering, meer service) dan moeten teleurstellen, zet dus niet te hoog in. - Stel grenzen:
Denk aan die goede voornemens, je bent misschien minder goed in ‘nee’ zeggen uit enthousiasme of omdat je de klant niet wilt teleurstellen maar wees realistisch over wat je kunt doen binnen een bepaalde tijd en geef je grenzen aan. Het is belangrijk om te weten wat je wel en niet kunt doen, zodat je niet overbelast raakt. - Prioriteiten stellen:
Wat zijn je belangrijkste taken en verantwoordelijkheden? Richt je op de taken die het meest waardevol zijn en de grootste impact hebben op het behalen van je doelen en hak die weer in kleine succes-stukjes. - Onderhandelen:
Als er te veel eisen en verwachtingen op je afkomen, probeer dan te onderhandelen over deadlines, taken en resultaten. Bespreek met je klant wat realistisch is en zoek naar compromissen. Niks in het leven staat vast, ook dit niet. - Delegeer:
Als het mogelijk is, delegeer dan taken die anderen net zo goed of zelfs beter dan jij kunnen uitvoeren. Dit helpt je om je te concentreren op de taken die het meest belangrijk zijn voor jouw rol en lever je meer kwaliteit. - Wees flexibel:
Soms kunnen er onverwachte dingen gebeuren of heeft de klant ineens andere wensen. Wees flexibel en pas je plannen indien nodig aan om hiermee om te gaan. - Communiceer over uitdagingen:
Als je merkt dat je overweldigd raakt of dat bepaalde eisen en verwachtingen moeilijk te behalen zijn, communiceer dit dan met klant of opdrachtgever. Bespreek mogelijke oplossingen of alternatieve aanpakken. Laat merken dat je de klant en zijn behoefte begrijpt en juist het beste voor hebt met je klant.