Een mens kan niet multitasken!
Het menselijke brein kán niet multitasken, daar is de wetenschap het inmiddels wel aardig over eens. En dan hoor ik je al bijna denken “Maar ik kan toch gewoon twee dingen tegelijk?”, dat klopt.
Bij mij riep het ook wat weerstand op toen ik hier meer over leerde, want ik vond mezelf heel handig in heel erg veel balletjes hoog houden. En ja, als iets eenmaal automatisme is geworden dan kan je twee dingen combineren, dat komt omdat ons brein er niet meer over na hoeft te denken terwijl we ermee bezig zijn.
Een heel herkenbare voor de meeste mensen is bijvoorbeeld muziek luisteren en autorijden. Zolang het rustig is op de weg kun je prima op de automatische piloot rijden maar rij je ergens waar je de weg moet zoeken of als je moet inparkeren op een plek waar weinig ruimte is dan zet je waarschijnlijk de muziek zachter of zelfs uit.
Dat komt omdat je brein niet kan multitasken. De situatie is iets wat geen automatisme is dus het heeft alle focus nodig, de muziek werkt als stoorzender.
Arm brein!
Toch verlangen we dit constant van ons brein door task-switching. Heel veel taken door elkaar heen of snel achter elkaar doen. Maar dat blijkt ook niet zo fantastisch te werken want elke keer als je brein wordt onderbroken bij een taak moet hij daarna weer even op gang komen.
Kost ons dus onnodig veel tijd en energie. Als je tijdens het lezen van deze blog ook nog andere dingen probeert te doen zul je waarschijnlijk dit stukje tekst wel 3x hebben moeten lezen voor je écht hebt opgenomen wat er stond.
Oeps, helemaal vergeten te antwoorden..
Hoe vaak vergeet je iemand terug te appen/mailen/bellen omdat het even niet uitkomt en dan denk je er vervolgens steeds op de meest onhandige momenten aan waardoor we weer niet kunnen antwoorden?
We parkeren onze gedachten en taken héél vaak omdat het op dat moment niet uitkomt, “Doe ik later wel”.
Ons brein is daar ook best handig in; alles wat nog gedaan moet worden laat hij regelmatig als een soort lampje in je opkomen, tot hij tevreden is omdat je het eindelijk gedaan hebt. Maar omdat je agenda zo vol is komt het meestal niet uit als dat lampje gaat branden dus zet je het lampje weer even uit.
Het probleem is dat we vaak heel erg veel te doen hebben waardoor er de constant verschillende lampjes aan en uit gaan. Hierdoor verlies je steeds meer het overzicht, denk je steeds minder helder na en als het te lang duurt ervaar je een constante onrust of loop je uiteindelijk zelfs tegen burnout-klachten aan.
Handige apps!
Door gebruik te maken van bijvoorbeeld een app zoals Todoist (Apple) of Things (Android) hoeft je brein niet constant die lampjes aan te zetten. Je brein is slim genoeg om te weten dat als jij trouw gebruik maakt van je app dat het niet nodig is om je steeds een herinnering te sturen, het weet dat de app dit wel doet. Dit geeft zoveel meer rust en energie!
Je agenda en je app worden een soort extern geheugen van je brein, hierdoor blijft er letterlijk meer werkruimte op je eigen harde schijf over om te focussen op wat op dat moment je volle aandacht verdient (kind, partner, taak, autorijden..)
Het is overigens wel heel belangrijk om specifiek te zijn én het lampje dat in je opkomt direct te noteren in de app. Denk je in de supermarkt ineens aan een belangrijke taak, zet hem dan direct in je app en zorg dat de omschrijving duidelijk is, dan pas gaat hij uit. Hoe vaak heb je gedacht “Dat onthoud ik wel” en moest je daarna heel diep graven om het weer te herinneren? Onnodige energie.
Todoist
Zelf gebruik ik naast mijn agenda voor afspraken de app “Todoist” voor alles op mijn to do-list, zowel privé als zakelijk.
Het fijne aan Todoist vind ik dat je taken heel overzichtelijk kunt maken en het is ontzettend gemakkelijk in gebruik. Door de dag te typen waarop je de taak wilt uitvoeren wordt hij automatisch in je inbox pagina van die dag gezet. Met een apenstaartje kun je makkelijk labels toevoegen en door p1 (2,3 of 4) te gebruiken voeg je de prioriteit eraan toe.
Bijvoorbeeld:
“Morgen @privé de container buiten zetten p1”
Dan komt hij morgen automatisch in je privé takenlijst met een rode aanduiding als prioriteit.
De app staat zowel op mijn telefoon als op de laptop dus ik heb altijd overzicht (en nee, ik heb geen aandelen in deze apps 😉 maar ze maken mijn leven wel echt een stuk overzichtelijker en rustiger). Het helpt mij beter bij één thema te blijven in plaats van het ook al niet heel effectief bewezen ‘switch-tasken’, het snel schakelen tussen verschillende soorten taken.
Elke keer als je van taak wisselt moet je brein weer even op gang komen “Wat was ik ook alweer aan het doen?” Met behulp van deze app begin ik aan het thema waar ik zin in heb (als perceiver wil ik toch mijn vrijheid 😉 ) en werk ik eerst dat lijstje af.
Weet ik dat ik weinig tijd heb en veel te doen dan maak ik alleen alle rode taken af en ga dan door naar de rode taken in het volgende thema. De rest is niet urgent en kan dus nog wachten. Hou ik tijd over ga ik door met alle oranje taken, vervolgens alle blauwe en als laatste de witte. Nog een mooie bijkomstigheid is dat je brein steeds een gelukshormoon krijgt als hij iets voltooid heeft waardoor je makkelijker gemotiveerd blijft om door te gaan!